همشهری آنلاین_مژگان مهرابی : به بیان دیگر، اصلیترین معبر برونشهری به شمار میآید که تردد خودروها از آن زیاد است.
بنابراین میطلبد از زیرساخت محکم و روکش آسفالت صاف و بدون ناهمواری برخوردار باشد. اما آن چیزی که هنگام تردد از این مسیر به چشم میخورد و باعث دلخوری رانندهها شده، چالههای بزرگ و کوچکی است که در جای جای آن وجود دارد و هر خودرویی با افتادن در آنها اگر کارش به تصادف و واژگونی نینجامد قطعاً گذرش به تعمیرگاه میافتد.
این در حالی است که روزانه تعداد زیادی خودرو سنگین و سبک از بزرگراه یاسینی عبور میکنند و وضعیت بد آسفالت این معبر شریانی علاوه بر سوانح رانندگی، خسارت سنگینی به خودروها وارد میکند. به خواسته جمعی از رانندهها و اهالی محله سرخهحصار درباره این بزرگراه گزارشی تهیه کردهایم.
بزرگراه شهید یاسینی از بزرگراه بسیج در محدوده کلاهدوز شروع شده و تا انتهای مسیر شهید بابایی و جاده دماوند ادامه دارد. شریان عریض و طویلی که در امتداد آن بیمارستان شهید لواسانی و بوستان جنگلی سرخهحصار واقع شده است. همین دلیلی شده تا علاوه بر مسافران شهرهای شمالی و حاشیهای پایتخت، جمعیت قابل توجهی از شهروندان برای استفاده از خدمات درمانی بیمارستان یا تفریح در بوستان از آن عبور کنند.
بزرگراه از محدوده بوستان تا بعد از بیمارستان شهید لواسانی وضعیت مطلوبی ندارد. سطح آسفالت ناهموار و در بعضی از جاهای آن چالههایی به چشم میخورد که کمتر از گودال نیستند. رانندههایی که آشنا به این مسیر هستند معمولاً خودرو خود را به منتهی الیه سمت راست هدایت کرده و از کنار جاده عبور میکنند اما رانندههای گذری بیاطلاع از وجود گودالهای سبز شده در وسط بزرگراه، ناگزیر لایی کشیده یا سرعت خود را به یکباره به حداقل میرسانند. همین امر بینظمی ایجاد میکند که گاهی منجر به تصادف میشود.
- زیرساخت آسفالت اصولی نیست
برای تهیه گزارش از دردسرهای بزرگراه، بهترین کار رفتن به پایانه تاکسی چهارراه تهرانپارس است و گفتوگو با کسانی که هر روز این مسیر را چند بار طی میکنند. این افراد میتوانند اطلاعات خوبی در اختیارمان بگذارد. در پایانه تاکسیهای خطی به مقصد شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و گیلاوند پشت سر هم قطار شده و منتظر مسافرند. «محسن درستکار» یکی از رانندههای خط تهرانپارسـ بومهن میگوید: «هر روز چند بار این مسیر را طی میکنیم.
وجود این چالهها وسط بزرگراه صدمه زیادی به جلوبندی خودرو میزند. کسانی که با این چالهها آشنا هستند و مسیر هر روزشان است سعی میکنند از افتادن چرخ ماشین در چالهها جلوگیری کنند. اما اگر رانندهای آشنا نباشد اتفاق بدی در انتظار اوست.» «احمد حصاری» دلخور از وضعیت موجود، در ادامه صحبتهای همکارش تأکید میکند: «هفته گذشته جلوبندی ماشینام را تعمیر و در حدود ۳ میلیون تومان هزینه کردهام. مگر چقدر درآمد داریم که ماهانه بخواهیم هزینه سنگینی برای تعمیر خودرو بدهیم؟»
تنور صحبتمان داغ میشود و رانندههای دیگری هم که گله دارند وارد گود میشوند. «شهاب خانزاده» لب به شکایت باز میکند و معتقد است زیرساخت آسفالت این بزرگراه خیلی اصولی نیست. چراکه با تردد خودروهای سنگین، مدام فرونشست کرده و چالههای بزرگ و کوچک ایجاد میشود. مسئولان نظارت ندارند. مگر از عمر این آسفالت چقدر میگذرد؟ وقتی هم جایی را لکهگیری میکنند آنقدر بیکیفیت است که با چند ترمز کامیون روکش آسفالت جدا میشود.»
- ناهمواری مسیر ارتباطی در مواقع بحران
اما نکته حائز اهمیت دیگر وجود بیمارستان شهید لواسانی است که عاملی برای تردد زیاد شهروندان از این بزرگراه شده است. «سیامک عطایی» یکی از کارمندان بیمارستان شهید لواسانی میگوید: «هر روز آمبولانسهای زیادی برای رساندن بیمار به این مرکز گذرشان به بزرگراه شهید یاسینی میافتد. مسئولان مربوطه باید به این نکته توجه کنند که این بزرگراه مسیر مهمی برای تردد خودروهای امدادی در هنگام بحران است. اگر فکری به حال این مسیر نشود میتواند خطرات جبرانناپذیری به جا بگذارد.»
روکش آسفالت بزرگراه علاوه بر چالهها، ناهمواریهای زیادی دارد. مشکلات عنوان شده به موارد گفته شده خلاصه نمیشود. «محمود معنوی» معتمد محله سرخهحصار هم دل پری از این شرایط دارد. او میگوید: «روکش آسفالت بزرگراه یکی از مهمترین خواسته شهروندان محله سرخهحصار است. کسانی که هر روز برای کار یا انجام امور دیگر راهی تهران میشوند. چند نفر باید مجروح شده یا جان خود را از دست بدهند تا اقدامی برای بهسازی این بزرگراه صورت بگیرد. شهروندان زیادی در روستاهای سرخهحصار و همه سین زندگی میکنند و هر روز برای انجام کار به تهران رفتوآمد میکنند.»
- رضا جوان، معاون فنی و عمران منطقه ۱۳ /برای روکش آسفالت درخواست اعتبار کرده ایم
ناهمواریهای بزرگراه شهید یاسینی را در بیشتر قسمتهای این مسیر میتوان دید. مسیری که یکی از مهمترین محور شریانی شمال شرق تهران محسوب میشود. با توجه به اینکه مسیر یادشده از انتهای بزرگراه شهید بابایی و بزرگراه دماوند و آبعلی (جاده هراز) آغاز و تا بزرگراه بسیج (تقاطع پلهای غیرهمسطح شهید کلاهدوز) در ابتدای خیابان پیروزی در شرق تهران ادامه دارد و در قسمتهایی جهت شرقیـ غربی و شمالی ـ جنوبی میشود، از معابر مهم حملونقل شرق تهران به حساب میآید.
همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی که با بزرگراههای شهید سلیمانی، شهید دوران، شهید زین الدین، شهید باقری و چهارراه تهرانپارس و خیابان دماوند تقاطع دارد، این بزرگراه ۱۶ کیلومتری، از اهمیت زیادی برخوردار است. «رضا جوان» معاون فنی و عمران منطقه ۱۳ درباره مشکلات این بزرگراه میگوید: «بزرگراه شهید یاسینی تا بالای پل شهید لواسانی در محدوده منطقه ۴ است و اما باقی در حوزه اختیارات منطقه ۱۳ قرار دارد.» او درباره وضعیت ناهموار این مسیر میگوید: «حق با شـهروندان است. هدف ما هم حفظ جان و سلامت آنـهاست. در ســالهای گـــــذشته بخش زیادی از بزرگـــراه روکش آسفالت شد. در نظر داریم وسعت باقیمانده را هم روکش آسفالت کنیم. برای همین برای امسال درخواست اعتبار کردهایم.»
نظر شما